Zoals elke organisatie, moet ook een departement Farmaceutische Wetenschappen kritisch durven kijken naar haar eigen functioneren, naar de organisatie en kwaliteit van het onderwijs en toekomstige uitdagingen.

Daarom werd gedurende de voorbije maanden intensief opzoekwerk verricht, bezochten we de Universiteit Utrecht voor inspiratie m.b.t. de stagewerking en het curriculum en wordt er (nog steeds) gediscussieerd over een mogelijke hervorming van de opleiding. Dit houdt tegelijkertijd ook in, dat de inhoudelijke en organisatorische invulling van de apotheekstage kritisch wordt bekeken.

Ter herinnering: De apotheekstage is tot nu toe relatief ‘eenvoudig’ georganiseerd in zes maanden stage in het laatste masterjaar. De student-stagiair blijft meestal op één en dezelfde plaats gedurende de volledige periode, tenzij hij/zij ook interesse toont in de ziekenhuisfarmacie. De begindatum is vrij te kiezen en in eerste instantie afhankelijk van de studieresultaten van de student.

Als we over de grens kijken of als we onze opleiding vergelijken met die van andere ‘zorg’beroepen, dan is onze manier van stage organiseren eerder uitzonderlijk:

-        Stages worden veelal vanaf jaar 1 georganiseerd;

-        Stages worden opgesplitst in kortere periodes bij verschillende stagebegeleiders;

-        Stageplaatsen worden door de universiteit toegewezen. Dat wil zeggen, dat de universiteit beschikt over een pool stagebegeleiders. De student gaat zelf niet op zoek naar stageplaatsen.

De implementatie van de curriculumhervorming (over de volledige opleiding) zal nog even tijd vragen, dit geeft ons echter de tijd om een aantal ideeën uit te testen in het academiejaar 20-21 voor wat betreft de apotheekstage. Graag zouden we samen met een aantal geëngageerde apothekers en studenten een ‘proeftraject’ willen opstarten. Het klassiek traject (waarbij de student zelf op zoek gaat naar een stageplaats) blijft tevens beschikbaar.

Het proeftraject werkt met vaste begin- en einddata en voorziet stageperiodes van twee keer 10 weken en één keer 5 weken. Bedoeling is, dat de student op drie verschillende stageplaatsen terecht komt. Deze stageplaatsen maken deel uit van een ‘pool’, studenten gaan dus niet zelf op zoek naar een plaats maar worden toegewezen. Tegelijkertijd zal de stagebegeleider (indien beschikbaar gedurende de verschillende periodes) ook 3 verschillende stagiairs ontvangen. Elke stageperiode wordt gekoppeld aan specifieke eindcompetenties en inhoudelijke aandachtspunten.  We streven er natuurlijk naar dat een stagebegeleider niet altijd een student begeleid in zijn eerste 10 weken.

Aangezien het hierbij gaat over een proeftraject, zullen we vooraf en gedurende de stageperiodes ook focusgesprekken organiseren met stagebegeleiders en studenten. Dit om de voor- en nadelen van het systeem te identificeren en bij te sturen waar nodig.

Studenten moeten hun keuze (proeftraject of klassiek traject) kenbaar maken tegen 1 maart 2020. Indien u geïnteresseerd bent in een deelname en/of graag meer zou willen weten over dit project, dan mag u mij een mail sturen: stefanie.cornwell@uantwerpen.be, idealiter vóór 29 februari 2020.