Vorig jaar organiseerde KAVA samen met Ophaco, KFK en BAM een campagne rond veiligheid en low cash. In het kader van de ‘content met minder contant’ campagne kreeg elke apotheek in de provincie Antwerpen een pakket met posters, stickers, inlegvellen etc. Tegelijkertijd vond een infoavond plaats waarop verschillende experts toelichting gaven bij dit heikele onderwerp.

Tijdens die voordracht werd duidelijk dat de klemtoon moet liggen om patiënten steeds meer digitaal te laten betalen en cash te bannen uit de apotheek. Een signaal dat pas krachtig en efficiënt wordt als elke apotheek dit uitdraagt. Een boodschap die ook systematisch herhaald moet worden.

In deze donkere herfstperiode stellen we helaas vast dat het aantal overvallen weer stijgt. Mocht u het nog niet gedaan hebben, raden we u alleszins aan om het materiaal van vorig jaar opnieuw te gebruiken en zo duidelijk te afficheren dat u inzet op veiligheid. Via deze link kan u het campagnebeeld downloaden en uitprinten voor gebruik in de apotheek. Zolang de voorraad strekt, zijn er nog enkele materialen van vorig jaar beschikbaar. Vraag een pakket aan via mail naar beroepsondersteuning@kava.be.

Wil u op lokaal niveau verder afspraken maken? Heeft u behoefte aan techno-preventief advies? Zou u graag een (gratis) opleiding krijgen van de politie over omgaan met agressie, hold-up … samen met collega’s uit uw buurt? Neem contact op met KAVA beroepsondersteuning en we zoeken naar een geschikte oplossing. Ook met vragen over het pakket en de campagne kan u hier terecht! 

Alvast bedankt voor uw actieve medewerking!