VAN nieuwsbrief februari 2016

Wellicht vraagt u het zich ook af: hebben die extra inspanningen in het najaar van 2015 voor de sensibilisatie van de griepvaccinatie wat opgeleverd? Welnu, hier volgen de resultaten, zoals berekend tot en met december 2015.

In totaal waren er 9.897 patiënten méér die een griepvaccin kregen afgeleverd in vergelijking met het jaar voordien. De grootste stijging zien we in de leeftijdsgroep van mensen jonger dan 50 jaar: daar zien we een gemiddelde stijging met 4,32 %. In de leeftijdsgroep 50-65 jaar zien we op Vlaams niveau een lichte daling van 0,76 %. In de leeftijdsgroep van mensen ouder dan 65 jaar zien we dan weer een lichte stijging van 1,38%.

U hebt samen met ons wellicht kunnen vaststellen dat het bijzonder mooi en aangenaam weer was tijdens het najaar van 2015. Veel moeilijker dus om over een winterse aandoening als griep te praten!

Heeft actief sensibiliseren zin? Ja, resultaten zien we vooral na actief sensibiliseren!

Heel wat collega’s hebben extra hun best gedaan. Heeft die inspanning iets opgebracht? Er werd berekend wat de evolutie was van het aantal afgeleverde vaccins bij wie al dan niet meewerkte aan de sensibilisering. We berekenden het gemiddelde (M) van het aantal keren dat de sensibilisatiecode werd gescand bij de apothekers die meewerkten aan de campagne. Voor elk van de verenigingen werd dan berekend:

  • hoe is de evolutie bij collega’s die meer dan M keer een sensibilisatiegesprek hebben gevoerd?
  • hoe is de evolutie bij diegene die minder dan M keer een sensibilisatiegesprek hebben gevoerd?
  • hoe is de evolutie bij apotheken die helemaal niet meededen?

De resultaten wijzen erop dat meewerken en actief sensibiliseren loont:

In Oost-Vlaanderen werd tot slot berekend wat het effect is van ondersteuning via de software. Bij één softwarepakket verschenen automatisch pop-ups bij risicopatiënten jonger dan 50 jaar. Heeft dat een invloed gehad op het aantal afgeleverde vaccins bij de apothekers die met dit pakket hebben gewerkt?

Ook hier mogen we besluiten dat de ondersteuning positief bijdraagt tot het sensibiliseren van meer personen en het afleveren van meer vaccins.

En nu? We mogen besluiten dat de actie sensibilisering voor griepvaccinatie voor de deelnemende apothekers succesvol was. We gaan hier dus mee door! VAN bereidt een nieuwe campagne voor in 2016. U hoort hier spoedig van!

Bijlages