Waarschuwingsbericht

Inzenden van dit formulier is niet langer mogelijk.

KAVA organiseert een ophaling van vervallen verdovende en psychotrope middelen, in samenspraak met het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG).

INSCHRIJVINGEN ZIJN VOOR DEZE INZAMELACTIE IN 2024 GESLOTEN

Je weet als geen ander dat verdovende middelen onderworpen zijn aan strenge en specifieke wetgeving – zo ook de vernietiging ervan. Omdat het in de officina-apotheek vaak over kleine hoeveelheden gaat, is de kost voor vernietiging in verhouding zeer hoog en is de bijhorende administratie vrij complex. KAVA organiseert daarom een gecentraliseerde inzamelactie zodat de kost per apotheek aanzienlijk verlaagt, en dat de deelnemende apothekers van de administratieve beslommeringen ontlast worden.

De kostprijs bedraagt € 33,50 (btw excl.) per zakje voor KAVA tariferende klanten. Wie niet bij KAVA tarifeert, betaalt € 50,50 (btw excl.) per zakje.

Hoe deelnemen?

1. Bestel zakjes

Je kan via het inschrijvingsformulier hieronder het gewenste aantal zakjes bestellen. In deze zakjes verzamelen we de vervallen verdovende middelen.
Elk zakje heeft een afmeting van 35 x 25 cm en een inhoud van +/- 1 liter. De zakjes zijn hermetisch afsluitbaar. Gemiddeld kan men ongeveer 10 (standaard) doosjes in één zakje verzamelen.
De zakjes worden na bestelling geleverd aan de apotheek via de groothandel of via Bpost. 

2. Inventarislijst
Hier downloaden: Bestand stups2024_inventarislijst_leeg.xlsx

Per zakje moet een alfabetisch gerangschikte inventaris samengesteld worden, dat de inhoud ervan in detail weergeeft. De inventarislijst wordt bij voorkeur digitaal ingevuld in bijgesloten Excel document. Bij handgeschreven inventarislijsten wordt een extra administratiekost van € 20 aangerekend. 
Je kan zowel grondstoffen als specialiteiten meegeven die opgelijst zijn in bijlage I, II en IV van het koninklijk besluit van 6 september 2017. Je vindt de lijst van verdovende middelen die u mag meegeven op de website van het FAGG. 

De verdovingsmiddelen die de patiënt terugbrengt na aflevering op voorschrift (patch, pil, ampul, capsule, siroop,…), mogen op dezelfde wijze als andere teruggebrachte geneesmiddelen vernietigd worden (-> doos met gele binnenzak).

Stuur de inventarislijst via email naar pieter.goossens@kava.be ten laatste op 19 april 2024.

3. Voorbereiding

De vervallen verdovende specialiteiten (in hun originele verpakking!) en magistrale bereidingen die nooit afgeleverd werden aan de patiënt kunnen toegevoegd worden aan deze zakjes.
Gemiddeld kan men ongeveer 10 (standaard) doosjes in één zakje verzamelen. De titularis blijft verantwoordelijk voor de correctheid van de inhoud van het zakje.
Verzegel de zakjes wanneer gevuld door de kleefstrip hermetisch te sluiten. Print de inventarislijst per zakje uit in 2-voud en bevestig deze aan de buitenkant van het verzegelde zakje

4. Ophaling
  • Tariferende klanten:
    De gevulde zakjes met inventarislijst worden kosteloos opgehaald door onze chauffeur Philip in de maanden mei en juni, wanneer hij de voorschriften ophaalt.
    Zorg er voor dat de zakjes klaarliggen zodat Philip hierdoor weinig tijd verliest.
    Er wordt slecht één ophaalmoment voorzien door Philip. Wie dit moment mist kan de verdovende middelen nog steeds persoonlijk afgeven op het KAVA secretariaat tijdens kantooruren.
    De uiterste inleveringstermijn is vrijdag 14 juni 2024. 
  • Niet-tariferende leden 
    Wie niet tarifeert bij KAVA kan de gevulde zakjes persoonlijk komen afgeven op het KAVA secretariaat tijdens de kantooruren. De uiterste inleveringsdatum is vrijdag 14 juni 2024. 
  • OPGELET: het is wettelijk verboden om verdovende middelen te verzenden per post of mee te geven met de groothandel of een pakjesdienst!
5. Controle

In de loop van de maand juni nodigt KAVA dienst Narcotics van het FAGG uit om de inhoud van ieder zakje te controleren. De inspecteur controleert of de inventarislijst overeenstemt met de inhoud van het zakje.
Na controle voorziet de inspecteur iedere inventarislijst van een stempel + handtekening en maakt vervolgens een pv op.

6. Vernietiging

Na de inspectie van het FAGG worden de vervallen verdovende middelen opgehaald door een erkende afvalverwerker. Hiervoor werken we samen met Veolia, die de verdovende middelen in een verzegelde vrachtwagen rechtstreeks van KAVA naar de verbrandingsoven brengt. Deze worden dan onmiddellijk bij aankomst verbrand (volledig gesloten circuit). Veolia bezorgt KAVA een attest van vernietiging.

7. Administratie voor de apotheek

Zowel een kopie van het pv (FAGG) als een kopie van het attest van vernietiging (Veolia) wordt aan iedere deelnemende apotheker bezorgd, samen met hun gecontroleerde en afgestempelde inventarislijsten.
Deze 3 documenten samen gelden als bewijs van vernietiging en dienen te worden bewaard door de titularis.

Inschrijven voor deze inzamelactie in 2024 is helaas niet meer mogelijk.