Elektronisch voorschrift vanaf 01.01.2017 (lees ook de veel gestelde vragen in de FAQ)

Vanaf 1 januari 2017 …
  • kunnen zich in de praktijk drie situaties voordoen:

    Papieren klassiek voorschrift: zoals voorheen afhandelen; voorschrift aan tariferingsdienst bezorgen.
    Papieren klassiek voorschrift, maar met een RID-barcode: scan de barcode om het voorschrift af te halen en bezorg het voorschrift aan de tariferingsdienst samen met de andere voorschriften.
    Nieuw: Document “bewijs van elektronisch voorschrift” : scan de barcode om het voorschrift af te halen en bezorg dit document aan de tariferingsdienst samen met de voorschriften.

  • is de apotheker verplicht het aangeboden Recip-e af te halen van de server. Dit kan enkel gebeuren aan de hand van de RID barcode.
  • wordt het papieren duplicaat met 2 barcodes  vervangen door een nieuw document ‘bewijs van elektronisch voorschrift’ (zie figuur).

Dit document herneemt de RID barcode om het elektronisch voorschrift af te halen en de voorgeschreven geneesmiddelen, maar het document op zichzelf is niet rechtsgeldig, niet voor het FAGG en ook niet voor terugbetaling.

Als overgangsmaatregel heeft het RIZIV onlangs bevestigd dat dit ‘bewijs van elektronisch VS’ minstens tot de herevaluatie in juni wel voldoende garantie biedt aan de apotheker zowel naar terugbetaling als naar wetgeving toe, op moment dat afhalen of archiveren van het elektronisch VS niet lukt in de apotheek.
Zodra u de aflevering beëindigt, verdwijnt het elektronisch voorschrift van de recip-e server.

De arts kan uiteraard nog steeds een handgeschreven voorschrift of een afgedrukt, maar niet-elektronisch voorschrift opstellen (op het gebruikelijke formaat). In dat geval blijft de huidige procedure van toepassing.

 

Ga hier naar de lijst met veel gestelde vragen (FAQ’s)