Testing covid: aangepaste strategie en het afwezigheidattest

​Op dit ogenblik zetten nog steeds meer dan 2.500 apotheken zich dagelijks in om de testcapaciteit in België te verzekeren. Er werden al bijna 2.5 miljoen sneltesten afgenomen in de apotheek. Bravo voor jullie inzet!
Sinds vrijdag 14 oktober is de teststrategie aangepast. De nadruk op individuele verantwoordelijkheid om de verspreiding van het virus te stoppen en de gezondheidszorg niet te overbelasten is versterkt door het belang van:

  • de herfstbooster, vooral als je een hoger risico op besmetting of ernstige ziekte loopt (50+, verlaagde immuniteit of zorgverlener); Een herinnering aan het belang van vaccinatie tegen griep (en eventueel ​pneumokokken) is uiteraard ook aangewezen;
  • een goede ventilatie;
  • de gekende basishygiënemaatregelen (mondmasker, handen wassen, enz.);
  • je gedrag aan te passen in functie van je symptomen en contact met personen met een risico op ernstige ziekte, en niet enkel op basis van een coronatest.

De Interministeriële Conferentie (IMC) Volksgezondheid heeft ook beslist om voor personen met symptomen zoveel mogelijk in te zetten op het gebruik van een sneltest, uitgevoerd door een zorgverlener, of een zelftest (uitgevoerd binnen de 5 eerste dagen), in plaats van de duurdere PCR-testen.

Bij een positieve test blijf je nog steeds 7 dagen in isolatie vanaf het begin van de symptomen (in dit geval moet de datum waarop de symptomen beginnen correct worden ingevuld in de eForm) of vanaf de dag van de positieve test voor asymptomatische personen, en draag je vervolgens gedurende 3 dagen een mondmasker in gesloten ruimtes (openbaar vervoer, winkels, …) wanneer je je huis verlaat. Ook bij een negatieve zelftest blijf je best thuis.

Afwezigheidsattest voor de school

Wanneer je kinderen ouder dan 6 jaar test kan je voortaan een bewijs van een positieve sneltest afdrukken dat als afwezigheidsattest voor school kan worden gebruikt. Hoe doet je dat?

  • je kan dit attest afdrukken door een PDF-print te maken van de huidige eForm die je vanuit je apotheeksoftware naar Farmaflux verstuurt. De tekst bovenaan de eForm is aangepast;
  • na het afdrukken moet je op de PDF-print aankruisen dat de patiënt een positieve sneltest heeft afgelegd;
  • zet vervolgens je handtekening en de stempel van je apotheek op het document. Anders is het niet geldig als afwezigheidsattest voor school.

Verschillende apothekers drukken momenteel standaard de eForm af voor hun patiënten, ongeacht het resultaat. Daarom hebben we ook de optie voorzien om op de pdf aan te kruisen dat de patiënt negatief is. Opgelet, de pdf is op die manier nog steeds NIET rechtsgeldig. Personen die een bewijs van negatieve test nodig hebben dienen nog steeds het Europese Covid-19 testcertificaat op de juiste manier te downloaden en voor te leggen.

Opgelet: het pdf-document dat je afdrukt is enkel bruikbaar als afwezigheidsattest voor kinderen op school. Volwassenen die een afwezigheidsattest voor het werk of een andere reden (bv. een reisannulatie) nodig hebben, moeten altijd contact opnemen met hun arts.

In Info Coro​na vind je een overzicht van de belangrijkste procedures voor snelle antigeentests in de apotheek.

*Opgelet: de eForm wordt nog aangepast door FarmaFlux. De nieuwe versie met alle wijzigingen zal nog voor het einde van deze week beschikbaar zijn in jouw software.

(Bron: APB 19/10/2022)