APB stuurde vandaag onderstaande nieuwsflash rond:

Een kink in de kabel bij de creatie van certificaten voor reizigers

Afgelopen zaterdag 7/8 was er na de middag een probleem met de sneltesten voor reizigers. De certificaten van de sneltesten die 's namiddags (vanaf +/-12h20) waren afgenomen, waren voor bepaalde burgers niet zichtbaar.

Zaterdagavond kwamen de eerste signalen van burgers die hun certificaat niet konden zien. We hebben dit zaterdagnacht samen met FarmaFlux nagekeken en aangekaart: bij FarmaFlux hebben we de eForms die jullie invullen steeds goed ontvangen vanuit de software en ook goed doorgestuurd naar Sciensano.

Sciensano stuurt die eForms vervolgens door naar de technische partner Digitaal Vlaanderen, die de certificaten aanmaakt en klaarzet voor alle Belgische burgers. Daar stelde zich een probleem. Sinds vanochtend blijkt dat probleem zich echter niet meer voor te doen. Zondag rond de middag heeft Digitaal Vlaanderen uiteindelijk alle ontbrekende certificaten kunnen filteren en online plaatsen. Je hoeft dus geen bijkomende acties te ondernemen.

Wanneer gedupeerde burgers zich in de apotheek aanbieden kunnen ze een klacht indienen/schadevergoeding vragen via de federale ombudsdienst.

Aangezien dit probleem zich al voor de 2de keer gesteld heeft bij Digitaal Vlaanderen hebben wij nu aangedrongen op een zéér grondige analyse van hun systemen.

Wanneer een burger meldt dat het certificaat niet te zien is (na een minimum doorlooptijd van 120 minuten) terwijl je in de software de status ‘completed’ ziet , kunnen jij of de burger contact opnemen met de helpdesk van de certificaten. Opgelet: er moet gebeld worden naar de helpdesk van de regio waar de burger gedomicilieerd is:

  • Vlaanderen: 078 78 78 50
  • Brussel: 02 214 19 19
  • Wallonië: 071 31 34 93
  • Duitstalige gemeenschap: 0800 23 0 32

Als zij zeggen dat er geen certificaat is, dan verstuur je de eForm opnieuw en signaleer je dat aan sneltestapotheek@farmaflux.be. Wanneer men daar zegt dat er toch een certificaat is, dient de burger het certificaat te kunnen ophalen. Indien dat toch niet het geval is, dan is het belangrijk om ons screenshots of foto’s te sturen zodat we het probleem zo snel mogelijk kunnen opsporen! Bedankt aan alle apotheker en burgers die dat gisteren gedaan hebben! Dit heeft ons enorm geholpen om het probleem sneller te detecteren!

Opgelet: verschillende Europese landen aanvaarden enkel een antigeentest van minder dan 48 uur oud. adviseer mensen die zich willen laten testen daarom aan tijdig een afspraak te maken en niet te wachten tot het laatste moment, zodat hun reis niet in het gedrang komt indien er zich weer een technische probleem zou voordoen.