Het kwaliteitshandboek werd in 2012 een wettelijk verplicht onderdeel van de apotheek. Ondertussen zijn we meer dan 10 jaren verder en kunnen sommige procedures of hoofdstukken een update gebruiken. KAVA heeft een dienst uitgewerkt waarbij een ervaren en professionele collega-apotheker je kwaliteitshandboek volledig in orde brengt, met een minimale tijdsinspanning voor het apotheek team en een kant-en-klaar kwaliteitshandboek!

Daarnaast is zelfevaluatie in de apotheek wettelijk verplicht en in de maand mei (2017) zullen er thematische controles vanuit het FAGG worden uitgevoerd. We raden sterk aan om dit geregeld in uw apotheek uit te voeren.

Hieronder alvast enkele tips...

1. Vul alle vragenlijsten in en druk ze af.
2. Overloop van alle rapporten eerst de vragen die ontoereikend waren, maar die wettelijk verplicht zijn (voor niet wettelijk verplichte onderdelen, dient u zelf in te schatten hoe belangrijk deze zijn voor de werking van uw apotheek en welke actiepunten u hieruit wenst te halen).
3. Maak een lijst van actiepunten en bespreek deze op een volgend teamoverleg. Geef elk van deze actiepunten een prioriteit en wijs ze toe aan een verantwoordelijke om in orde te brengen. Doe dit stap voor stap met realistische deadlines, en bespreek deze lijst op elk teamoverleg.
4. De kwaliteitsverantwoordelijke of titularis dient later na te gaan of deze actiepunten werden uitgevoerd om zo aan de wettelijk verplichte onderdelen te voldoen.
5. Vul de vragenlijst na enkele maanden later opnieuw in en u zal zien dat uw score omhoog is gegaan!

Voor verdere inlichtingen contacteer Pieter Goossens op 03-280 15 03 of via beroepsondersteuning@kava.be.

PDF-pictogram Klik hier voor een getuigenis van collega Philippe Van Reeth.

"De verwachtingen zijn helemaal ingelost"
"Een zeer pragmatische aanpak van een wettelijk verplicht item'

Pieter Goossens