Onverkochte vervallen geneesmiddelen 2024

Elk jaar organiseert KAVA een groepsinzamelactie voor vervallen producten uit de apotheek die niet verkocht werden. Deze actie loopt samen met de inzamelactie van vervallen grondstoffen & chemicaliën. 

Hoe gaan we tewerk?

Onverkochte producten waarvan de vervaldatum is verstreken kunnen worden vernietigd via de groepsinzamelactie georganiseerd door KAVA. Nadat de producten werden vernietigd ontvangt u een vernietigingscertificaat dat u gebruikt om uw boekhouding en voorraadadministratie op punt te zetten.

Voor deze groepsinzamelactie heeft KAVA, in samenwerking met een erkende afvalverwerker, de volgende procedure uitgewerkt.

In een oogopslag: tarieven en deadlines

Tarieven 2023
(excl. BTW)
Tariferende klanten Niet-tariferende leden Niet-leden
Aankoop lege doos € 16,50 € 19,00 € 23,50
Vernietiging volle doos € 14,50 € 16,50 € 20,50

Deadline

Datum

Inschrijven groepsinzamelactie 8 september 2024

Levering van lege dozen
(er worden 2 momenten/jaar ingepland)*

Tussen 15 – 19 mei 2024
(wie bestelt vóór 28 april)
Tussen 25 september – 29 oktober 2024
(wie bestelt na 28 april en vóór 8 september)
Ophalen gevulde dozen Tussen 27 november – 15 december 2024

PROCEDURE

1. U sluit zich aan bij de groepsinzamelactie vóór 25 april* of vóór 8 september* 2024.

  • Op het inschrijvingsformulier (link onderaan deze pagina) bestelt u het gewenste aantal kartonnen dozen die speciaal voor deze groepsinzamelactie worden aangeboden (vergelijkbaar met de dozen voor geneesmiddelen die de patiënt in de apotheek terugbrengt, maar dan met een BLAUWE binnenzak). Eén doos heeft een inhoud van 50L met een max. gewicht van 10 kg.
  • KAVA verzamelt alle inschrijvingen en stuurt de gegevens samen door naar de afvalverwerker op twee momenten tijdens het jaar:

    • De 1e keer op 2 mei 2024 (voor bestellingen die vóór 28 april werden doorgegeven).

    • De 2e keer op 12 september 2024 (voor bestellingen die ná 28 april en vóór 8 september werden doorgegeven).

  • De dozen worden geleverd in de apotheek via Bpost
    • Tussen 15 en 19 mei 2024 voor de 1e bestelling

    • Tussen 25 september en 29 oktober 2024 voor de 2e bestelling

2. U maakt ondertussen een inventarislijst aan van de onverkochte vervallen producten dat u wenst te vernietigen.

  • Vóór de ophaling gebeurt, dient u een inventarislijst van de vervallen producten aan te maken. De inventarislijst wordt geachte om bij het vernietigingsattest toe te voegen. Hou deze inventarislijst bij (u hoeft deze niet op te sturen).
  • De inventarislijst kan een print-out zijn van uw softwaresysteem of een digitaal ingevulde lijst dat u terugvindt in MyQA (Hoofdstuk ‘Producten logistiek’ – Bijlage “Lijst vervallen producten”).
  • De inventarislijst moet minstens de volgende gegevens vermelden:
    • Naam & contactgegevens apotheek (of gebruik briefhoofd apotheek)
    • Naam van het product
    • Aantal stuks
    • Aankoopprijs product
    • Totaal aantal stuks
    • Totaal aankoopprijs
  • Vergeet onderaan de inventarislijst de som van het aantal verpakkingen en een totaalwaarde van de producten niet toe te voegen.
  • Stempel van de apotheek + datum + handtekening van de titularis.

  • Om het dossier zo sluitend mogelijk te maken voor eventuele toekomstige controles, raden we ten sterkste aan om foto’s te nemen van :

    - de (dure) producten die u laat vernietigen (foto van de geopende verpakking zodat de inhoud ervan goed zichtbaar is)
    - de doos/dozen met blauwe binnenzak, alvorens deze te verzegelen, waarin de producten die u laat vernietigen zichtbaar zijn.

NIET AANVAARDE PRODUCTEN
  • Aangebroken verpakkingen
  • Verpakkingen die terugkomen van de patiënt
  • Stalen
  • Vervallen verdovingsmiddelen (*)
  • Vervallen grondstoffen en chemicaliën (*)
  • Explosieve en reactieve producten
  • Radioactieve afvalstoffen, gassen, batterijen, bacteriologisch besmette afvalstoffen

(*) Hiervoor organiseert KAVA een afzonderlijke inzamelactie. Klik hier voor een overzicht van alle andere inzamelacties:.

3. U verzamelt de vervallen producten in de bestelde kartonnen dozen en sluit ze hermetisch wanneer gevuld. Neem eerst een foto van de open doos met producten in alvorens deze te sluiten !

4. De dozen worden op een vooraf vastgesteld tijdstip opgehaald in de apotheek ter vernietiging.

Een erkende afvalverwerker haalt de dozen op tussen 27 november en 15 december 2024. De chauffeur neemt in dezelfde rit zowel bovenvermelde dozen mee als de gevulde vaten met vervallen chemicaliën en ook de dozen met RMA (als u ook aan deze groepsinzamelactie deelneemt).

5. U ontvangt per post – nadat de producten werden vernietigd – een vernietigingsattest.

Om het dossier te vervolledigen voegt u uw inventarislijst toe, voorzien van datum, handtekening + de afgeprinte foto’s van de producten en dozen (eveneens gehandtekend en gedagtekend, met stempel van de apotheek). U voegt er ook een ‘verklaring op eer’ aan toe Microsoft Office-documentpictogram (download verkaring op eer).

Het attest + uw inventarislijst + foto’s + verklaring op eer vormen een volledig dossier om uw boekhouding en voorraadadministratie in orde te brengen en beldt als bewijs van vernietiging bij eventuele controle.

6. Bij tariferende klanten wordt de vernietigingskost van het tariferingtegoed afgehouden. Niet-tariferende leden ontvangen hiervoor een aparte factuur.

Inschrijvingen voor 2024 worden binnenkort geopend.

IK WIL AAN DE VOLGENDE GROEPSINZAMELACTIE DEELNEMEN

Pieter Goossens