Meldingsformier inbreuken
1. Wettelijk kader
Iedereen met EEN WERKRELATIE TOT DE ORGANISATIE WAAROVER DE MELDING WORDT GEDAAN IS BESCHERMD. Dus niet enkele werknemers maar ook: sollicitanten, stagiairs, zelfstandigen, leveranciers…
De melder moet REDELIJKE VERMOEDENS hebben. De informatie over de (potentiële) inbreuk moet in een werkgerelateerde context zijn verkregen.
Het betreffen (potentiële) inbreuken op de EU-wetgeving die genoemd wordt in de Richtlijn (12 thema’s). Inbreuken waarover meldingen kunnen gebeuren:
- Overheidsopdrachten
- Financiële diensten
- Productveiligheid
- Veiligheid vervoer
- Milieubescherming
- Stralingsbescherming
- Veiligheid levensmiddelen
- Volksgezondheid
- Consumentenbescherming
- Gegevensbescherming (GDPR)
- Belastingfraude
- Sociale fraude
- Alle overige inbreuken die de financiële belangen van de unie schaden…
Verschillende soorten melding mogelijk:
- interne melding via intern meldingskanaal binnen onderneming
- externe melding via een kanaal bij de overheid (bij beroepsinstituut of federale ombudsman…)
-
openbare bekendmaking (pers)
2. Procedure interne melding
Hier vind je de meldingspagina: https://www.kava.be/formulier/inbreuken-klokkenluiders
Dit is een intern en onafhankelijk meldpunt. We hielden rekening met de specifieke eisen rond onafhankelijkheid, vertrouwelijkheid en gegevensbescherming.
- Onafhankelijkheid: het interen meldpunt is neutraal en onafhankelijk en heeft geen belangenconflict én heeft een directe lijn met de algemeen directeur.
- Vertrouwelijkheid: De identiteit van de melder en andere in de melding opgenomen personen worden vertrouwelijk gehouden.
- Gegevensbescherming: De ontvangen info wordt voldoende beveiligd. Onbevoegde personeelsleden hebben geen toegang.
Men kan de melding schriftelijk doen via de meldingspagina of mondeling. De melding kan anoniem indien met dit wenst. Men beschrijft de potentiële inbreuk én de werkgerelateerde context waarbinnen deze informatie verkregen werd. Elke melder (tenzij anoniem) krijgt steeds binnen 7 dagen na de ontvangst van de melding via de meldingspagina een ontvangstbevestiging via mail. De melding wordt dan tevens geregistreerd in het meldingsregister. Wanneer de melder dat vraagt, beleggen we binnen een redelijke termijn een vergadering. De inhoudelijke opvolging en feedback volgen binnen een redelijke termijn van ten hoogste 3 maanden na de ontvangstbevestiging.