Aangifte telewerk

Het overlegcomité besliste vorige week (op woensdag 17 november) om het telewerken opnieuw te verplichten. Deze verplichting geldt voor alle personen die werken voor een onderneming tenzij telewerken voor hen onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening. Om hier controle op uit te oefenen dient elke werkgever een elektronisch register bij te houden via het portaal van de Rijksdienst voor sociale zekerheid.
In het voorjaar van ’21 werkte de Sociale Zekerheid hiervoor een elektronisch registratiesysteem uit waarop werkgevers aan het begin van elke maand het totale aantal personen per vestigingseenheid dienden door te geven. Bovendien moest men verklaren hoeveel hiervan een functie uitoefenen die ‘niet telewerkbaar’ is. Dit aangifteformulier wordt nu terug in gebruik genomen.

Je dient het aantal personen door te geven dat aan de slag is op de eerste werkdag van de maand en dit moet je uiterlijk de 6e van de maand doorgeven. Voor de eerste aangifte noteer je de situatie op 24 november 2021 en dient de aangifte uiterlijk dinsdag 30 november 2021 te gebeuren. Voor januari betreft het de situatie op maandag 3 januari 2022 die je uiterlijk donderdag 6 januari 2022 dient aan te geven. Indien de situatie niet wijzigt, dien je de aangifte in principe slechts één keer te doen.

Let wel op, indien er externen worden ingeschakeld (tewerkstelling via uitzendkantoor of samenwerking met zelfstandigen), moet je dit eveneens aangeven. Je telt deze mensen bij het totaal aantal personen in dienst en je geeft het ook aan indien deze personen aanwezig dienen te zijn in de vestiging.

De verplichting geldt voor alle werkgevers waarbij minstens 5 personen werken (dus ook zelfstandigen!). De apotheeksector is niet uitgesloten van deze verplichting.

Indien telethuiswerk niet mogelijk is, dien je de personeelsleden een attest te bezorgen dat de noodzaak van hun aanwezigheid op de werkplaats bevestigt. Daarnaast draagt iedereen natuurlijk nog steeds een mondmasker en houdt de nodige afstand.

 

Alle info via: https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/applics/coronavirus/index.htm
Hier kan je je ook aanmelden op het portaal.

Heb je nog vragen?
Contacteer dan de KAVA personeelsdienst:

Evy Van Sant
personeel@kava.be