Philippe Van Reeth – voorzitter KAVA

‘Met Siilo heeft de apotheker eindelijk een instrument in handen waardoor het mogelijk wordt om op een GDPR correcte wijze met elkaar te communiceren. Niet alleen tussen collega’s onderling, Siilo laat eveneens toe om op een gebruiksvriendelijke manier met andere zorgverstrekkers in contact te treden.  Daarenboven is dit ook een extra communicatiekanaal voor KAVA, zodat we onze leden nog sneller en beter kunnen bereiken.’

 

  Leo Geudens – arts, kernlid kennisdomein ICT Domus Medica

‘Siilo wordt op dit ogenblik vooral gebruikt om groepen van artsen (wachtposten, groepspraktijken, kringen ...) te maken en om binnen die groep veilig te kunnen communiceren: wachtverslag, melding van patiënten die geneesmiddelen misbruiken en gaan shoppen. Communicatie met andere beroepsgroepen staat nog in de kinderschoenen maar wordt door Domus Medica wel gepromoot.’

 

David Teurfs – verpleegkundige

‘Dankzij Siillo is het gemakkelijker contact met een arts of andere zorgverlener te leggen en open over een patiënt te communiceren. Zo blijven we in orde met GDPR en kan info zorgeloos overgebracht worden. Indien het snel moet gaan is bellen nog steeds het snelst maar voor sommige vragen kies je beter voor Siillo.’

 

  Theo Dierickx – apotheker, directeur Farma vzw en Geowacht

‘Ook al is dit medium voor mij nog een beetje nieuw en moet ik nog wat wennen aan de omgeving toch zie ik reeds enkele mogelijke toepassingen voor zowel Pharmanology als voor Geowacht. Voor de beurs (PH 20) kunnen we Siilo perfect gebruiken om bijvoorbeeld conferenties aan te kondigen, netwerkmomenten op de beursvloer te communiceren … Wel steeds beperkt in hoeveelheid berichten om geen overlast te creëren. Voor Geowacht lijkt Siilo uitermate geschikt om bv. een collega te verwittigen over ‘wachtshoppers’ of in geval van plotse ziekte een vraag te richten naar de collega’s om indien mogelijk in te springen.’

 

  Dirk Broeckx – apotheker, bestuurslid KAVA

‘Stap 1 is super eenvoudig: de app downloaden en opstarten. Stap 2 is even nadenken: welke bestaande communicatie processen (tussen apothekers onderling en met de lokale artsen, om te beginnen) kan je digitaal maken. Siilo werkt veel sneller en intuïtiever, net zoals je dagelijks, in het gewone leven WhatsAppt. Maar echt boeiend zal Stap 3 gaan worden: welke nieuwe communicatie processen zullen we binnenkort kunnen opstarten die zonder Siilo ondenkbaar waren? Mits wat creativiteit gaan we heel snel onderlinge samenwerkingsvormen bedenken die tot nu toe onmogelijk waren bij gebrek aan een intuïtief en betrouwbaar digitaal kanaal. Laat de toekomst maar komen.’

 

  Hilde Philips – arts, verbonden aan departement Huisartsgeneeskunde UAntwerpen

‘In toenemende mate zijn artsen zich bewust van het belang om zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens en zeker medische gegevens van hun patiënten. Het is vaak een moeilijke oefening om patiëntvriendelijk én ethisch en wettelijk correct te werken. Meer en meer vinden artsen dan ook de weg naar Siilo om gezondheidsgegevens met andere hulpverleners te delen, maar sommigen gebruiken de app ook om met patiënten te communiceren. Het delen van labo-uitslagen en adviezen in verband met aanpassing van medicatie loopt vaak al via dit kanaal. De gebruiksvriendelijkheid van de app en de mogelijkheid om de desktop toepassing te gebruiken maakt dit even gebruiksvriendelijk als WhatsApp, maar binnen een veilige omgeving. Ook patiënten zouden hier beter over geïnformeerd mogen worden, dit zou de snelheid van implementatie zeker nog kunnen bevorderen.’

  Barbara Franck, huisarts in Hoboken

‘Ik werk dagelijks met Siilo. We gebruiken het in onze groepspraktijk om snel te communiceren over patiënten met artsen en verpleging. We werken daarom met verschillende groepen. We hebben een groep onder de artsen: hierin stellen we voornamelijk concrete vragen uit casussen aan elkaar. Vaak bijvoorbeeld een foto van een huiduitslag, kopie van een deel van een ontslagbrief ...  We hebben bovendien ook een groep met artsen-verpleging: die gebruiken we vaker en zijn meer om bijvoorbeeld in te lichten dat er iemand opgenomen is, iets waar we met z'n allen moeten op letten, iemand die verpleegkundige zorgen nodig heeft ... Berichten in deze groep zijn soms niet voor iedereen bedoeld, maar het is handig als je bv. niet weet wie er de volgende dag op huisbezoekenronde gaat. Wij werken gedeeltelijk ook met externe verpleging. Bij palliatieve patiënten gebruik ik Siilo daarom ook om met hen dagelijks te communiceren. Zo krijg ik van een huidige casus een dagelijkse update van de toestand in een groep met verschillende verpleegkundigen. Sillo gebruik ik af en toe om te communiceren met apothekers. Het is erg handig, maar niet alle apothekers gebruiken het al.  Bovendien is er ook een grote groep 'dokters en apothekers Antwerpen Zuid' en daarin wordt af en toe iets van nieuws gepost: collega die stopt, patiënt die medicatie shopt ...’